Duálne vzdelávanie v šk. roku 2016/2017
Stredná odborná škola strojnícka, Športovcov 341/2, Považská Bystrica má v školskom roku 2016/17 uzatvorenú zmluvu o duálnom vzdelávaní so šiestimi zamestnávateľmi:
Celkovo v systéme duálneho vzdelávania študuje 83 žiakov v štyroch odboroch – mechanik nastavovač (MN), mechanik strojov a zariadení (MSZ), obrábač kovov (OK) a strojný mechanik (SM).
Zoznam firiem vstupujúcich do duálneho vzdelávania v spolupráci so SOŠ strojníckou, Považská Bystrica a počty žiakov v duálnom vzdelávaní:
Firma |
šk.rok 2015-16 |
šk.rok 2016-17 |
||
PSL a.s. Považská Bystrica |
20 |
20 - MN |
30 |
20–MN, 10-OK |
Mikrotech s.r.o. Považská Bystrica |
6 |
6 - MN |
4 |
4 -MN |
Danfoss a.s., Považská Bystrica |
|
|
10 |
5–MN, 5-MSZ |
KINEX Bearings a.s., Bytča |
|
|
9 |
3–MN, 2-MSZ, 2-OK, 2-SM |
Medeko Cast s.r.o., Pov .Bystrica |
|
|
2 |
2-MN |
FSV-Mechanik s.r.o. , Beluša |
|
|
2 |
2-MN |
|
26 |
|
57 |
|
Duálne vzdelávanie je realizované na základe
- Zmluvy o duálnom vzdelávaní, ktorá je uzatvorená medzi zamestnávateľom a strednou odbornou školou.
- Učebnej zmluvy, ktorá je uzatvorená medzi zamestnávateľom a zákonným zástupcom žiaka.
Je spojením praktického vyučovania u zamestnávateľa a teoretického vzdelávania v strednej odbornej škole. Je súčasne nástrojom pre zosúladenie počtu absolventov odborného vzdelávania v jednotlivých učebných a študijných odboroch s potrebami trhu práce.
Výrazne posilňuje praktické vyučovanie a žiakom prináša možnosť získať rôzne benefity poskytované zamestnávateľom.
Grafické znázornenie rozsahu praktického vyučovania z celkového počtu vyučovacích hodín
Silné stránky duálneho vzdelávania
- Vysokokvalifikovaná pracovná sila, plynulý prechod zo vzdelávania na trh práce.
- Nadobudnutie kvalifikácie a praxe priamo u zamestnávateľa.
- Osvojenie si pracovných návykov priamo vo výrobnom procese u zamestnávateľa.
- Výučba na nových technológiách priamo u zamestnávateľa.
- Zodpovednosť zamestnávateľov za praktickú časť odborného vzdelávania.
- Vplyv zamestnávateľov na obsah odborného vzdelávania.
- Aktuálnosť odborných vzdelávacích programov a ich obsahu, možnosť flexibility v ich úprave.
- Overenie vedomostí a zručností absolventa zamestnávateľom pri ukončovaní štúdia.
- Dohľad zamestnávateľských združení nad duálnym systémom vzdelávania.
- Finančné a hmotné zabezpečenie žiaka zamestnávateľom.
- Úzka spolupráca podniku, školy a žiaka.
- Prakticky cielené učebné osnovy pre jednotlivé odbory.
- Rozvoj povolaní naviazaných na potreby trhu.
- Vysoká pravdepodobnosť získania pracovnej zmluvy so zamestnávateľom.